Positiiviselle kannustukselle on kysyntää, kertoo kysely
Lyhyt katsaus aiemmin tänä vuonna toteutetun psyykkisen valmennuksen -kyselyn vastauksiin ja alkaneeseen koulutuspolkuun.

Hei,
toivottavasti olet voinut hyvin ja pysynyt kevään terveenä. Kiitos
muuten vastauksista! Muistatko, kun alkuvuonna lähetimme pelaajille
sähköpostiin kyselyn Karhu-Kissojen psyykkisen valmennuksen
tilasta? Onhan siitä jo kulunut kotvanen. Toiveena oli, että
vanhemmat juniorit vastavat kyselyyn itse, nuorimpien pelaajien
kohdalla vanhemmat auttavat vastausten kirjaamisessa. Kyseltiin
kaikenlaista, erityisesti valmentajiin liittyvää; minkälainen on
mielestäsi hyvä valmentaja, onko omassa valmentajassasi jotain,
mistä pidät. Entä jotain, mistä et pidä?
Tässä
pieni yhteenveto pelaajilta tulleista vastauksista. Saimme teiltä 49
vastausta ja niistä välittynyt yleiskuva oli se, että suuri osa
vastanneista pelaajista on valmennukseen tyytyväisiä.
Näin te vastasitte
Pidän
valmentajastani, koska
hän neuvoo ja opettaa
hän kehuu ja kannustaa
hän on tasapuolinen ja reilu
hän on vaativa ja tiukka
hän tietää jääkiekosta
hän antaa palautetta, miten voisin parantaa
hän heittää hyvää läppää ja on hauska
Mutta
en pidä valmentajastani, koska
hän huutaa
hän ylireagoi
hän on liian tiukka
Vastauksia
tuli laidasta laitaan, sillä jokainen pelaaja on oma persoonansa ja
kokee asiat omalla tavallaan. Kun toinen arvioi omaa valmentajaansa
huutajaksi ja liian ankaraksi, pitää toinen samaa valmentajaa
riittävän jämäkkänä. “Näin se juuri on”, vahvistaa
psyykkisen valmennuksen asiantuntija, neuropsykologi Nina
Uusitalo.
“Valmentajalla saa olla auktoriteettia ja hän voi olla tiukka,
mutta saatujen vastaustenkin perusteella tärkeintä on, että
valmentaja on positiivinen,
tasapuolinen
ja kannustava. Kaikki nämä ovat kuitenkin yksilöllisiä
kokemuksia; toinen voi pitää “huutamista” ohjaamisena, toinen
suhtautuu siihen herkemmin ja tulkitsee sen haukkumiseksi tai jopa
kiusaamiseksi. Valmentajan ammattitaitoon kuuluu hallita sellaiset
vuorovaikutustavat, jotka eivät vahingoita ketään ja tukevat
pelaajien kehitystä.” Kyselyssä vahvimpana noussut havainto ei
ole Uusitalollekaan yllätys. On ihan yleisesti tiedossa, että
valmennuksessa tai elämässä yleensäkin parhaisiin tuloksiin
päästään kannustavassa, yksilöitä huomioivassa ja
positiivisessa ilmapiirissä. Nämä toiveet nousivat nuorten
urheilijoiden kertomina myös tässä kyselyssä todella vahvasti
esiin. ”Lapset ja nuoret ovat kovin viisaita. Aikuisten kannattaisi
useammin pysähtyä kuuntelemaan heitä”, pohtii Uusitalo.
Kaikki
palaute ja erilaiset tuntemukset ovat todella tärkeitä ja antavat
seuralle mahdollisuuden kehittyä ja tarkastella omaa toimintaa
toisella tapaa. Omia vuorovaikutustapojaan valmentajan on hyvä
tunnistaa ja tarvittaessa sopeuttaa. Erityisesti kyselyyn kirjatut
“kolme toivetta valmentajalleni” antavat suoria vinkkejä
pelaajilta valmentajille:
enemmän selitystä pelipaikoista ja roolien eroista
vaihtelua treeneihin
riittävän palautumisen ja levon huomioiminen
positiivista palautetta, rakentavaa keskustelua virheistä ja siitä, mitä pitää parantaa
ettei kukaan kiusaisi, kuittailisi tai olisi ääliö
Valmentajien
koulutus käynnissä
Osin
vastauksiinkin perustuen ensimmäiset Lasten
ja nuorten urheiluvalmentajan Aivotaidot
-koulutukset
ovat olleet käynnissä jo huhtikuusta lähtien Nina Uusitalon
johdolla. Kevään teemana on ollut ”Minä valmentajana”.
Ensimmäiseen
koulutuserään osallistuvat nuorimpien ikäluokkien U9 – U11
valmennuksen edustajia. Olosuhteista johtuen koulutukset on vedetty
pääosin etänä, mutta Uusitalon mukaan se ei ole tahtia häirinnyt.
“Meillä on ollut hyvin aktiivista keskustelua eri aihealueista
sekä niihin liittyviä välitehtäviä. Keskusteluiden ja kokemusten
jakamisen kautta osallistujille on syntynyt hienoja oivalluksia
itsestään valmentajana. Jokainen valmentaja on erilainen ja se on
todellakin ok”.
U9
– U11 -koulutus jatkuu syksyllä, jolloin pureudutaan tarkemmin
lasten psykologiseen ja aivojen kehitykseen sekä
siihen,
miten valmentaja huomioi ja tukee lapsen kehitystä
eri
ikäkausina.
Nina
Uusitalon Aivotaidot-valmennus tukee valmentajien psykologista
osaamista. Jokainen valmentaja toimii aina omista lähtökohdistaan:
omaan taustaansa, koulutukseensa ja kokemuksiinsa pohjaten.
Valmentaja tekee työtään itsellään. Hän välittää niitä
tietoja, taitoja ja kokemuksia, joita hänellä on, tietoisesti ja
tiedostamattaan. Myös omat ja muiden asettamat odotukset vaikuttavat
usein vahvasti. Valmentaja, kuten kuka vain ihmisten kanssa työtä
tekevä, tarvitsee vahvan asiaosaamisen lisäksi psykologista
osaamista.